Ruokakuvausta Sony A7R Mark V -kameralla

Ruokakuvausta Sony A7R Mark V -kameralla

Valokuvaaja Pablo Gil muuntaa kansainvälisesti arvostettujen keittiömestareiden upeat ruoat katseen vangitsevaksi taiteeksi väriä, valoa ja tilaa käyttämällä. ”Ruokalaji on päähenkilö”, Pablo sanoo projektistaan, jonka hän kuvasi Sony A7R Mark V -kamerallaan. ”Tämän tyyppisessä ruokavalokuvauksessa on hyvin minimalistinen ja välimerellinen tyyli. Toisinaan saatamme sisällyttää kuvaan kokin viimeistelemässä esillepanoa, mutta annamme aina kokin mehevien tuotosten puhua puolestaan.”

chef-pouring-sauce-over-a-slice-of-pie

© Pablo Gil | Sony A7R Mark V + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/80s @ f/4.5, ISO 200

Kun raskas työ keittiössä on valmis ja keittiömestarin luomus on aseteltu täydellisesti, Pablon on otettava kuvia, jotka esittelevät keittiömestarin työn maailmalle. ”Negatiivinen tila sekä valon ja varjon käyttö ovat olleet vuosia erittäin tärkeitä henkilökohtaisessa tyylissäni”, hän sanoo. ”Minua innostaa syvästi myöhäisen renessanssikauden ja varhaisen barokkiaikakauden taide. Valon dramaattinen puuttuminen ja se, miten valo osuu sinne, minne haluamme sen osuvan, kiehtoo minua. Voisi sanoa, että tämä on barokkivalon ja minimalistisen sommittelun yhdistelmä. Ehkä erikoinen, mutta tehokas.”

sauce-being-drizzled-over-a-slice-of-cake

© Pablo Gil | Sony A7R Mark V + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/250s @ f/8.0, ISO 200

Kuvat heräävät henkiin värien ja yksityiskohtien kautta, jotka Pablo pystyy vangitsemaan Sony Alpha 7R V -kamerallaan ja sen luokkansa parhaalla 61-megapikselin taustavalaistulla kuvakennolla. ”A7R Mark V -kameran dynaaminen alue ja värintoisto ovat erittäin korkeita. Sen kennon suorituskyvyllä, yhdistettynä Sonyn objektiiveihin, on todella suuri vaikutus muihin kameroihin verrattuna. Terävyys ja yksityiskohdat ovat todella tärkeitä ruokavalokuvauksessa. Sillä, että voi löytää ruoasta pienimmänkin yksityiskohdan, on suuri vaikutus, ja toisinaan tekstuurista löytää maisemia, kun pääsee lähelle kameralla.”

slices-of-cake-on-a-board-with-blobs-of-sauce

© Pablo Gil | Sony A7R Mark V + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/80s @ f/5.6, ISO 200

Yksi ruokavalokuvauksen vaikeimmista osista on saada aikaan oikea väri ja valaistus. Ruoan on näytettävä ruokahalua herättävältä ja siinä on oltava väriä ja rakennetta, mutta sen on näytettävä myös luonnolliselta ja realistiselta, joten on löydettävä oikea tasapaino.

”Värillä on vaikuttava voima: se voi lisätä katsojan ruokahalua tai päin vastoin pilata sen”, Pablo sanoo. ”Jos värit ovat sopimattomat, ihmiset torjuvat ruoan. On tärkeää tuntea värien psykologiaa, sekä miten ihmisen aivot yli 10 000 vuoden gastronomisen evoluution ansiosta suosivat luonnollisia ja eloisia värejä keinotekoisten ja himmeiden sijaan.”

sushi-rolls-on-a-plate-with-foam

© Pablo Gil | Sony A7R Mark V + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/250s @ f/11, ISO 200

A7R Mark V -kameran kennon ansiosta Pablo voi luoda kuvia, joissa hän pystyy ikuistamaan paljon yksityiskohtia myös varjoalueilta. ”Toisinaan on ruokalajissa on kohtia, joita on mahdotonta valaista kunnolla, ja oikeaa väriä ei voida saavuttaa ilman jälkituotannossa tehtäviä säätöjä. Tällöin dynaamisella alueella ja valokuvan jälkituotantokapasiteetilla on hyvin tärkeä rooli.”

a-pastry-on-a-wooden-box-with-smoke-coming-out

© Pablo Gil | Sony A7R Mark V + FE 100mm f/2.8 STF GM OSS | 1/500s @ f/6.3, ISO 320

Menun jokaisen ruoan valaiseminen on yhtä paljon tiedettä kuin ruokien luominenkin, sillä jokainen ruokalaji vaatii yksilöllistä huomiota ja omanlaisensa valaistuksen. ”Analysoin jokaisen kulinaarisen tuotoksen yksityiskohtaisesti. Ennen valokuvausta yritän ymmärtää, mitä pöydällä oleva ruokalaji ilmaisee. Tämän vuoksi työskentelen yleensä kaksi- tai kolmekohtaisen valaisukaavan mukaan, jolloin voin muuttaa valaistusta nopeasti ja vaihtaa muokkaimia pehmeästä kovaan valoon.”

spoon-cracking-chocolate-coating-on-ice-cream

© Pablo Gil | Sony A7R Mark V + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/800s @ f/2.8, ISO 160

Valon kennolle vievät Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS- ja FE 100mm f/2.8 STF GM OSS -objektiivit. Kumpikin näistä objektiiveista sopii erinomaisesti yhteen Pablon A7R Mark V -kameran kanssa niin, että hän saa kuviinsa uskomatonta terävyyttä ja yksityiskohtia. Objektiivien makro-ominaisuuksien ansiosta hän pääsee tarvittaessa lähelle kohdetta.

”90 mm:n objektiivi on todella hyödyllinen otettaessa lähikuvia ja tehtäessä 1:1-makroa. Jos minun on otettava avoimempia tai yleisiä kuvia, käytän myös FE 50mm f/1.2 G Master -objektiivia. Mutta yksi objektiivi, jota todella rakastan, on 100 mm. Sen apodisaatio-optiikka (STF – Smooth Transition Focus) luo aivan uudenlaisia luonnollisia epätarkkuuksia, joita ei saa millään muulla markkinoilla saatavilla olevalla optiikalla. Se sumentaa bokeh-sumennusta vielä lisää, ja on hienoa nähdä tällaisia taustoja ruokavalokuvauksessa.”

a-delicate-pastry-on-a-wooden-block

© Pablo Gil | Sony A7R Mark V + FE 100mm f/2.8 STF GM OSS | 1/250s @ f/6.3, ISO 100

Kaikkiaan kuvat ovat kahden taiturin tuotoksia. Keittiömestareilla on keittiössä omat työkalunsa, kun taas Pablo luottaa A7R Mark V -kameraansa ja objektiiveihin, joiden hän tietää olevan luottamuksen arvoisia:

”Se toimii ja toimii aina. Siksi A7R Mark V on kuin itseni jatke. Se vain tekee sen, mitä sen tarvitsee, silloin, kun tarvitsee.”

RAJALA SUOSITTELEE

2048x157_Sony-blogi-footer


https://www.sony.fi/alphauniverse/stories/food-photography-with-the-alpha-7r-v

Tilaa Rajalan uutiskirje