MARKUS VARESVUO

Markus Varesvuo metsästää täydellistä lintukuvaa...

SIMELIUS SIMELIUS

Simelius Simeliukselle studio on visuaalinen laboratorio...

DANIEL TAIPALE

Daniel Taipale on Instagram-ajan tutkimusmatkailija...

MEERI KOUTANIEMI

Meeri Koutaniemelle valokuva on aktivismin väline...


Luontoa ja lifestyleä. Aktivismia ja hyvää outoilua.

Kuvan Takana on visuaalisesti upea ja inspiroiva sarja, jossa eturivin kuvaajat valottavat motiivejaan ja metodejaan.
Viimeisin kameratekniikka antaa vapauden kuvata, mutta jokaisen kuvan takana on kuvaaja.

Kuvaajien takana on Rajala.


Näin tehtiin kuvan takana -filmisarja 

Kuvan takana -sarjassa tunnetut kuvaajat kertovat itsestään ja inspiraatiostaan. Rajalan filmeillä pääsemme tapahtumien keskipisteeseen – näkemään kuinka palkitut kuvat syntyvät.

Myös kuvan takana -filmien takana on kuvaaja. Janne Mikkilä on kokenut mainoskuvaaja, jonka työt ovat siirtyneet enenevässä määrin liikkuvan kuvan pariin. Tällä videolla Mikkilä kertoo millaista oli kuvata korkealle arvostamiaan kollegoita ja mitä hän heiltä oppi?

Kuvan takana on kuvaaja, ja kuvaajan takana toinen kuvaaja.

5+1 LUOTTOVARUSTETTA

Rajalan Kuvan takana -filmeillä esiintyvät kuvaajat kertovat omista luottovarusteistaan erillisillä Swap-it -videoilla. Kurkistus ammattikuvaajan kameralaukkuun kiinnostaa aina. Vähintään yhtä mielenkiintoista onkin selvittää, millaisella kalustolla tehtiin varsinainen filmituotanto.

Blick Productionsin ohjaaja-kuvaaja Janne Mikkilä on koonnut ympärilleen pienen ja joustavan tiimin. Kaikki filmit on kuvattu kahdella kameralla, joista toisen takana on kuvaaja Pekka Rousi. Ketterästi liikkuva tiimi tuo tuotantoihin joustavuutta. Kalustolle se antaa omat vaatimuksensa, sillä ilman ison tuotantoryhmän tukea kaiken tarvittavan pitää kulkea kuvaajien mukana. Kevyt ja kompakti onkin kaikkia valintoja ohjaava filosofia – tietenkin laadusta tinkimättä. Paras kamera on se, mikä on mukana.

Canon EOS C70 + EOS R 0.71x -sovitin

Tuotannon ykköskameran virkaa hoidellut Canon EOS C70 solahtaa järjestelmäkameran ja isomman videotuotantokameran välimaastoon. RF-kiinnityksellä varustettu kamera hyödyntää Canonin uusinta peilittömille järjestelmille tarkoitettua optiikkaa, minkä lisäksi samassa yhteydessä julkaistu EOS R 0.71x -sovitin mahdollistaa myös EF-optiikan käytön täydellä kennolla.

Canon EOS C70 on kuin tehty tämänkaltaisen liikkuvan tuotannon tarpeisiin. Virheettömän kuvanlaadun ja kompaktin koon lisäksi kuvausryhmä suitsutti kohteen seurantaan ja kasvojentunnistukseen taipuvaa automaattitarkennusta, sisäänrakennettuja ND-filttereitä sekä riittävän hyvää näyttöä, jonka ansiosta erillistä monitoria ei tarvittu. 16 aukon dynaaminen alue antoi mukavasti pelivaraa esimerkiksi kontrastiltaan haastavassa lumisessa metsässä.

Yhdentekevää ei ole sekään, miten kamera ja sen käyttöliittymä sopivat kuvaajan käteen.

Canon EOS R5

Canonin legendaarisen 5D-sarjan järjestelmäkamera on ollut monen ammattikuvaajan työhevonen niin valokuva- kuin videotuotannoissa. Vertaansa vailla oleva Canon EOS R5 on sen peilitön seuraaja: nopea ja luotettava täyden kennon kamera. Rajalan videotuotannoissa R5 toimi luotettavana kakkoskamerana. Tämän lisäksi odotettu uutuus oli löytänyt tiensä myös monen kuvattavan kameralaukkuun! Kiitosta keräsivät niin tarkennusjärjestelmä, kuvanvakaaja kuin aiemmista 5D-kameroista puuttunut kääntyvä näyttö. Molemmat kamerat tallensivat 4K-videota 100 fps:n nopeudella, mikä mahdollisti kauniit hidastuskuvat.

Canon RF 24-70mm f/2.8 L IS USM

Molemmat tuotantokamerat hyödyntävät natiivisti Canonin peilittömille kameroille suunniteltua RF-sarjan optiikkaa. Tämä valovoimainen laajakulmazoomi teki ylivoimaisesti suurimman osan työstä. Objektiivissa on uusi, viittä aukkoarvoa vastaava kuvanvakaaja, sekä säätörengas, jonka toiminnoksi voi asettaa ajan, aukon tai ISO-herkkyyden valinnan. Tuloksena on veitsenterävää kuvaa kaikissa olosuhteissa.

DJI Ronin S Standard

Sanat kevyt ja kompakti toistuvat kaikissa tämän artikkelin tuotteissa, eikä Ronin S -gimbaali tee poikkeusta. Rajalan filmituotannoissa gimbaalikamerana toimi useimmin Canon EOS R5. Koostaan huolimatta Ronin S jaksaisi kantaa isompaakin kuormaa, mutta varsinainen kriteeri tämänkin tuotteen valinnassa oli se, että kuvaaja jaksaa kantaa gimbaalinsa oltiinpa sitten Kuusamon korvessa tai ulkosaaristossa. Mainio ja monikäyttöinen vakaaja.

DJI Air 2S

Luontokohtauksissa ilmatilaa hallitsevat dronet. Sopivasti käytettynä lintuperspektiivi on tuonut kuviin uuden vaikuttavan ulottuvuuden. Ylhäältä katsottuna maailma on kaunis.

Kuusamossa, Markus Varesvuota kuvatessa, pudotimme Mavic Airin jokeen. Sieltä se saatiin vielä ylös ja yön ajaksi kuivauskaappiin. Seuraavana päivän kopteri heräsi vielä tallentamaan muutamia tärkeitä kuvia, mutta lopulta kosteus ja kova pakkanen tekivät tehtävänsä. Hyvä syy päivittää uuteen versioon.

Kopterin valintaa ohjasivat samat muuttujat kuin muunkin kuvauskaluston kohdalla. Kompakti koko suhteessa kuvan laatuun. Uusi DJI Air 2s painaa alle 600 grammaa ja tekee ammattitason 4K-hidastuskuvaa.

Vallerret Skadi Zipper Mitt

Niin paljon kuin kovasta tavarasta riittää puhetta, pitkillä ja vaativilla kuvausreissuilla oppii arvostamaan myös pehmeitä paketteja. Kun komennat kameraa Koillismaan korvessa, 20 asteen pakkasessa, hyvät hanskat ovat painonsa arvosta kultaa.

Norjalaisen Vallerretin Skadi on lämmin, vetoketjulla avautuva rukkanen, jonka sisältä paljastuva Power Stretch Pro -sormikas sopii kameran ja kosketusnäytön operoimiseen – siis kahdet hanskat yhdessä!

KUVAN TAKANA

MARKUS VARESVUO

Markus Varesvuo metsästää täydellistä lintukuvaa...

SIMELIUS SIMELIUS

Simelius Simeliukselle studio on visuaalinen laboratorio...

DANIEL TAIPALE

Daniel Taipale on Instagram-ajan tutkimusmatkailija...

MEERI KOUTANIEMI

Meeri Koutaniemelle valokuva on aktivismin väline...

Copyright © 2019 Osakeyhtiö Osk. Rajala